1927’de Osmanlı kültürünün egemen olduğu bir ailede, İstanbul’da dünyaya geldi.
1944 yılında Güzel Sanatlar Akademisi’nin “Süsleme Sanatları Bölümü Afiş Atölyesi” öğrencisi oldu. Akademi’nin kuruluş günü, geleneksel “3 Mart Balosu’nun afişlerini öğrenciliği süresince o yaptı. 1949’da aynı bölümden mezun oldu.
“Tipografiyi yalın bir etkiyle ve figürün simgelediği hedef kitleyle bütünleştirirdi, anlamı ve mesajı yalınlaştırarak iletirdi.”
Ahmet Çakı
Öğrencilik yıllarında hazırladığı 3 Mart Baloları ve Tariş (şarap) afişleri basılan ilk profesyonel işleriydi. Aynı yıllarda yaptığı ”Birleşmiş Milletler” afiş yarışmasında ödül aldı.
Kendi ifadesiyle ”sokakta çalışmaya” başlaması 1949 yılında ”İstanbul Sergisi” için yaptığı afiş ve sergileme tasarımlarıyla gerçekleşti.
1951’de İzmir Beynelmilel fuarında Amerikan Pavyonu tasarımı ve bunu izleyen yıl Emlak Bankası Pavyonunun yeniden yapılanması işlerini gerçekleştirdi. Bu durum Emlak Bankası’yla 10 yıl sürecek çalışma sürecinin başlangıcı oldu.
Emlak Bankası’nın çeşitli kentlerde inşa ettiği toplu konut projelerinin tanıtımında görev aldı, bunlardan en önemlisi Ataköy’de oluşturulan konutlardı.
1954’te dönemin hükümeti tarafından Türkiye’nin modernleşme sürecinin dört afişle yansıtılması görevi de ona verildi.
1968, 1970, 1976 yılında Varşova Afiş Sergisi, 1970 yılında Brno, 1976 yılında Listowel sergilerine katıldı, 1967’de Gebrauchghrafhik ve 1976’da Modern Publicity’de yapıtları yayımlandı.
Uzun yıllar İbrahim Ethem Ulugay Kimya Evi, Abdi İbrahim, Roche ve Pfizer firmaları için tasarımlar yaptı.
30 yıl Verem Savaş Derneği ve ona bağlı sağlık kurumlarına gönüllü tasarımcı olarak katkıda bulundu.
Amerika İş Birliği konulu pul yarışmasında 1.lik ödülü kazandı.
1972’de sanat danışmanı olduğu Shell’in 20 yıl boyunca tüm tasarımlarını yaptı.
Garanti Bankası, Emlak Kredi Bankası, Eti gibi bankalar için logo tasarladı. Türk Hava Yolları için tasarladığı logoda birçok canlının nefes dahi alamadığı 9 bin metre yükseklikte kıtalar arası uçabilen bir kuş türü olan yaban kazı vardır, logoyu döndürdükçe T,H,Y harfleri çıkmaktadır.
Eti markasının logosu italik olarak yazılan ” E ” harfi ve harfin başındaki küçük bir güneş kursundan oluşmaktaydı. Eti’nin kendisiyle yaptığı görüşmede, önündeki kâğıda çizdiği Hitit Güneşi çok beğenildi ve eski logonun yerini almasına karar verildi. Uzun süre kullanılan logo küçük bir değişimle şimdi ki halini aldı.
Sayfa düzeni, kullanılan fotoğrafların büyük çoğunluğu ve resimlemeleri kendisine ait olan Zaman İçinde İstanbul Kitabı, İstanbul’dan beslenmiş bir grafik tasarımcının yaş kente vefa borcunun bir ürünü olarak düşünülebilir. Kitabın ön sözünde şöyle yazmıştır;
“İstanbul’da doğmuş bir sanatçı olarak yaşamış bir kişiden İstanbul için eser hazırlanması istenince, belgelerde ve görüntülerle resimlerle bir bakışla ‘Zaman İçinde İstanbul’u zor da olsa biraz anlatabilirsem çok mutlu olacağımı düşündüm. Bütün zamanların gönüllerimizde ki büyük ve güzel İstanbul’unu eserleriyle, havasıyla, tozu toprağıyla korumaya ve sevmeye devam edeceğiz.”
2001’de aramızdan ayrıldı.
Kaynakça:
Prezi.com/58ckepdjqcuu/mesut-manioglu
arkaguverte.com/gundem/turk-hava-yollarinin-logosu
tezarsivi.com/turk-grafik-tasariminda-mesut-manioglu
beyazkaretasarim.com 2020/07/Türkiyede-logonun-tarihi