Grafik tasarım, modern dünyamızın o kadar çok bir parçası ki, onsuz yaşamayı hayal etmek zor. Taş aletlerden dijital tabletlere uzanan uzun bir yolculuk olmasına rağmen görsel iletişim, neredeyse insanlık tarihi kadar eskidir. Kısacası grafik tasarımın tarihi, insan varoluşunun bütününü kapsayan bir hikayedir ve modern grafik tasarımcılarına bile ilham verme ve bilgi verme gücüne sahiptir.
Birincisi, bu endüstrinin nerede, neden ve nasıl ortaya çıktığını bilmek, tasarımcıların tarihle birlikte yerlerini anlamalarına yardımcı olur.
Daha pratik bir ifadeyle, stilistik eğilimler döngüseldir ve geçmişi incelemek, günümüzde bazı yenilikçi fikirlere ilham verebilir. Tasarımın köklerini sanayi öncesi tarihten bugün bildiğimiz sektöre kadar takip ederken bize katılın. Şansınız yaver giderse, yol boyunca kendi ayak izinizi bırakabilirsiniz!
Matbaadan önce: Tarihöncesinden Rönesans’a
Grafik tasarım gerçekten 1440 yılında matbaanın icadından sonra başladı, ancak görsel iletişimin kökleri mağara adamı zamanlarına kadar uzanıyor. Bu bölümde, dünya buna hazır olmadan yüzyıllar önce grafik tasarımın önünü açan erken tarihin olaylarını inceleyeceğiz.
Mağara resimleri ~38.000 M.Ö.
Tarih öncesi çağlara dayanan ilk mağara resimlerinin kanıtladığı gibi, insanların her zaman sanata karşı doğuştan gelen bir dürtüsü varmış gibi görünüyor. Konular hayvanlardan el izlerine ve avlanma gibi olaylara kadar çeşitlilik gösterir ve bunlar dünyanın her yerinde bulunur (Türkiye, Avustralya, İspanya, Endonezya, Fransa, Arjantin, bunlardan sadece birkaçı). Tarihçiler, bunların kimlerle (birbirleriyle ya da tanrılarıyla) iletişim kurmaları gerektiğine dair ince ayrıntıları tartışıyorlar , ancak açık olan bir şey var ki, en başından beri, insanlık görsellerle iletişim kurmak için bir hüner sergiledi.
Sümer yazı dili – MÖ 3300 – 3000
Latin Alfabesinin tüm bu küçük, soyut işaretlerini kelimelere ve cümlelere çevirerek bu makaleyi okurken, alfabelerin insan yapımı bir icat olduğunu unutmak kolay. Bildiğimiz kadarıyla Sümerler, büyük olasılıkla kuryelerin teslimatlarda hiçbir şey çalmadığından emin olmak için tüccar envanterlerini kaydetme aracı olarak ilk yazılı dillerden birini yarattı.
Bu ilk diller logografikti – simgeler fonetik sesler yerine tüm kelimeleri temsil ediyordu. Bu, insanların modern grafik tasarımın temel taşı olan karmaşık fikirleri iletmek için görsel temsili kullanma konusunda doğal bir yeteneği olduğunu gösteriyor. Ve son birkaç bin yılda pek bir şey değişmedi: tasarımcılar, sınırlı bir alanda tüm kelimeleri ve kavramları temsil etmek için hala simgelere güveniyorlar.
Çin baskısındaki gelişmeler 200 CE – 1040 CE
Çin, papirüs dışı kağıt yapımı, tahta blok baskı ve hareketli yazı dahil olmak üzere, tümü tahmin edebileceğinizden daha önce meydana gelen baskı keşifleri için kayıtların çoğunu elinde tutuyor.
200 CE’ye kadar Çin, ipek giysilere ve daha sonra kağıda tasarımlar basmak ve damgalamak için ahşap kabartmalar kullandı. 1040’ta Bi Sheng, Gutenburg’un benzer bir teknolojiyi Avrupa’ya getirmesinden 400 yıl önce, porselenden dünyanın ilk hareketli tip baskı makinesini icat etti.
Ortaçağ kaligrafisi – 700’ler
Orta Çağ’da, insanlık estetik ufkunu harflere ve kelimelere doğru genişletmeye başladıkça tipografi yükselmeye başladı. Bu dönemdeki metinler elle üretilip çoğaltıldığından, biraz sanat eseri kitapları daha değerli kıldı ve bazı alimleri diğerlerinden ayırdı. İslam kültürlerinde tipografi iki kat önemliydi çünkü figüratif sanat kutsallığa saygısızlık olarak görülüyordu , yani tipografi sanatsal ifadenin izin verilen birkaç yolundan biriydi.
Avrupa armaları – ~1100
Teknik olarak, dünyanın ilk logosu, aile evlerini veya bölgelerini temsil etmek için bir sembol olarak kullanılan armasıdır. Akademisyenler, uygulamanın, farklı ülkelerden ve evlerden gelen askerlerin birbirine karışmasının, özellikle zırh ve savaş bayraklarında herkesi birbirinden ayırmanın bir yolunu teşvik ettiği Haçlı Seferleri sırasında popüler hale geldiğini öne sürüyorlar.
Logolar gibi, bir evin arması da insanların değerlerini, özelliklerini ve tarzlarını temsil etmeyi amaçlıyordu. Daha sonra, bu amblemler, orijinalliği yansıtmak için mum mühürler gibi daha pratik amaçlar aldı.
Vitrin tabelası – 1389
14. yüzyılda, bira ve bira, çoğu su kaynağının kirlendiği bir zamanda içme suyu için tercih edilen alternatifler olmasa da uygulanabilirdi. İngiltere Kralı II. Richard, halkın daha kolay bulabilmesi için birahanelerin önünde tabelaların olması gerektiği konusunda bir yasa çıkardı.
Bunlar sadece evlerden çok şirketleri temsil eden ilk tabelalar değil, aynı zamanda günümüze kadar gelen güzel bir geleneğin de kökeni.
Grafik tasarımın doğuşu: Rönesans ve Endüstri Çağı
Avrupa’da matbaanın ortaya çıkmasıyla birlikte, insanlık metni, sanatı ve tasarımı büyük ölçekte ve nispeten ucuza yeniden tasarlamayı başardı. Yükselişte olan modern şirketlerin ataları, bu tür görsellerin alışveriş davranışlarını nasıl etkileyebileceğini ve kârları nasıl artırabileceğini kısa sürede fark etti ve böylece modern grafik tasarım doğdu.
Gutenberg matbaasının icadı – 1439
Johannes Gutenberg, 1439’da Avrupa’ya matbaayı tanıttı, Batı kültürüne kitle iletişimini getirdi ve medeniyeti sonsuza dek değiştirdi. Gutenberg matbaası ile, insanlar artık kitapların uzun süreli bilimsel reprodüksiyonlarına güvenmek, edebiyatı (ve okuryazarlığı) kitlelere açmak ve onu satın alınabilir kılmak zorunda kalmadı. Gutenberg matbaası, bildiğimiz şekliyle grafik tasarım çağını başlatan tasarımın daha ticari kullanımlarının yolunu açtı.
İlk logolar – 1400’lerin sonu
Kendi belgelerinde sadece işaretlerle sınırlı olmalarına rağmen, logoları ilk kullanan matbaa endüstrisiydi. Bu sadece bir markalama aracı değildi, aynı zamanda baskı becerinizi göstermenin bir yoluydu – logonuzun ne kadar iyi basıldığını , her şeyin ne kadar iyi basıldığını yansıtıyordu .
İlk basılı reklamlar – 1620’ler
Matbaa yerini gazetenin habercisi olan “coranto”ya bıraktı. Ve 1600’lerin başında, bu corantos ilk basılı reklamları yayınladı.
(Adil olmak gerekirse, yazılı reklamlar eski Mısır’a kadar uzanır, ancak bu, seri üretilen reklamlarda görüntüleri ilk kez görüyoruz.)
Kromolitografi – 1837
Renkli baskı veya kromolitografi gibi teknolojik gelişmeler grafik tasarımın ilerlemesini hızlandırmaya devam etti. Kromolitografi, öncelikle ev dekorasyonu için tabloları yeniden yaratmak için kullanılsa da, reklamcılık için de yeni kapılar açtı.
Markalar artık karakteristik renk şemaları ve yaşamdan kesitler aracılığıyla duygusal bağlantılar kurmak gibi bugün bildiğimiz pek çok tanıdık pazarlama aracını kullanabiliyordu. Daha önce, görseller zamanın teknolojisi tarafından şekillendiriliyordu (önceki bölümdeki ink blot coranto görüntüsüne bakın) ve karmaşık duygulara dokunmak yerine temel netliğe öncelik veriliyordu. Ancak kromolitografi, bir dereceye kadar gerçekçilik sağladı ve reklamların çekici modellerden, günün modalarından ve renklerin sanatsal kullanımından faydalanmasına izin verdi.
Modern çağda grafik tasarım
Bugün bildiğimiz şekliyle grafik tasarım, modern çağda, kabaca 1800’lerin sonundan II. Dünya Savaşı’nın sonuna kadar gerçekten gelişmeye başladı. 19. yüzyıl daha çok teknolojik gelişmeler ve yeni yeteneklerle ilgiliyken, modern çağ bu gelişmelerden daha sanatsal amaçlar için nasıl yararlanılacağını öğrenmekle ilgiliydi. Baskının artık yaygın bir teknoloji ve yeniliği körükleyen rekabetle birlikte, sanatçılar ve tasarımcılar, hızla reklamcılık ve markalaşmaya giren yeni stiller ve teknikleri keşfetmeye zorlandı.
Wiener Werkstätte (ilk grafik tasarım ajansı) – 1903
Gittikçe daha fazla şirketin grafik tasarımın faydasını fark etmesiyle, ilk grafik tasarım ajansının ortaya çıkması an meselesiydi. Bu onur, tasarım stiline ve iş dünyasına katkıda bulunan bir kuruluş olan Avusturya’nın Wiener Werkstätte’sine aittir.
Basitçe “Viyana atölyesi” anlamına gelen Wiener Werkstätte, ressamlar, mimarlar ve ilk grafik tasarımcılar dahil olmak üzere görsel sanatçıların bu tür ilk organizasyonuydu. Örgütsel olarak, diğer tüm işbirlikçi ajansların takip etmesi için emsal oluşturdu.
Belki de en büyük mirası, kübizm gibi stilistik yeniliklerdi. Ve birlikte çalışan bir grup profesyonel sanatçı olarak, gelecek nesil sanatçılar için, özellikle de kültürel tutumların dünya çapında değiştiği I. Wiener Werkstätte’de yapılan çalışmalar, onu takip eden popüler Bauhaus ve Art Deco tarzları için zemin hazırladı.
Bauhaus’un kuruluşu – 1919
Wiener Werkstätte’nin başlattığı şeyi ilerleterek, Staatliches Bauhaus ya da sadece ” Bauhaus ” kapılarını ilk kez 1919’da Almanya’nın Weimar kentinde açtı. Onların hedefi iddialı bir hedefti: mevcut sanat formlarını kapsayan veya sentezleyen bir sanatsal ideal olan bir Gesamtkunstwerk yaratmak. tek bir mükemmel çalışmaya. İşin ilginç yanı, gerçekten başardılar: Bauhaus, modernist tarzın popülerleşmesinin arkasındaki temel itici güçlerden biriydi.
“Grafik tasarım” terimi ilk kez 1922’de ortaya çıktı.
Kitap tasarımcısı William Addison Dwiggins, “New Kind of Printing Calls for New Design” ( Boston Evening Transcript’te 29 Ağustos 1922’de basılmıştır) adlı makalesinde, ilk olarak “grafik tasarım” terimini yapılandırma ve yapılandırmadaki rolünün tam olarak ne olduğunu açıklamak için kullandı. Kitap tasarımında görsellerin yönetilmesi. İlk günden itibaren tasarımcılar, tasarımcı olmayanlara tam olarak ne yaptıklarını açıklamakta zorlanıyorlardı.
Paul Rand , Tasarım Üzerine Düşünceler’i yayınladı – 1947
Bir ayağı modernizmde, diğeri post-modernizmde olan efsanevi tasarımcı Paul Rand , grafik tasarımın mevcut biçimine girmesine yardımcı oldu. Teorilerini ve ideolojilerini , tüm grafik tasarım endüstrisinin geleceğini büyük ölçüde şekillendiren Tasarım Üzerine Düşünceler adlı ufuk açıcı çalışmasında yayınladı.
Kitabı, yirminci yüzyılın ikinci yarısı boyunca kullandığı tasarım felsefelerini, yani “işlevsel-estetik mükemmellik” çağrısı, iyi görünen bir logo ile noktalarını etkili bir şekilde iletmek arasında ideal bir denge, popüler logo tasarımlarında görüldüğü gibi açık yüreklilikle açıklıyor. Ford, Westinghouse, Yale, ABC, UPS ve IBM gibi markalar.
Dijital çağa bir bakış
1950’lerden itibaren dünya, şu anda zevk aldığımız dijital çağa yavaş yaklaşmaya başladı. Ev bilgisayarlarının kitlesel olarak benimsenmesi, matbaanın icadıyla karşılaştırılabilir, kitle iletişimi için yeni bir çağı başlatan ve yeni sanat yaratma yöntemleri için ezoterik sanat stillerine ve dijital yazılımlara erişim sağlayan teknolojik bir ilerlemedir.
İlk olarak 1990’da piyasaya sürülen Adobe Photoshop, kendi başına bile grafik tasarımın çehresini değiştirdi. Fotoğraf manipülasyonu, fotoğrafçılık, illüstrasyon ve CGI unsurlarını bir araya getirerek (Gesamtkunstwerk sanatçılarını gururlandıracaktı) tamamen yeni bir grafik tasarım alt kategorisi yarattı.
Aynı zamanda markalaşmanın doğası da değişen zamanlara ayak uyduracak şekilde gelişti. Bunun için kısmen MTV’ye teşekkür etmemiz gerekiyor – logo kullanımına yeni bir bakış açısı getirdiler, özellikle de tanınabilir özelliklerini korurken sürekli olarak kendilerini değiştirerek.
Yüzyılın başında internet ön plana çıktığında, tasarımcılar MTV’nin kitabından bir sayfa aldı ve genç kuşağı dünya çapında ağa çekmek için genç ve zaman zaman sıra dışı tasarımları benimsedi. Bu, parlak renkler ve karikatürize figürler içeren düz tasarım gibi çevrimiçi trendlerde görülebilir.
Grafik tasarımın tarihi devam ediyor
Bu bizi grafik tasarım konusunda oldukça güncel hale getiriyor, ancak bir alan hala gizemini koruyor: grafik tasarımın geleceği nedir?
Görsel iletişimin mağara resimlerinden dijital yazılıma ilerlemesi büyük bir ilham kaynağı olabilir, Bugün süreç zorlu bir çalışma, zorlu geri bildirimler, parlayan bir ekranın önünde sayısız geç saat geçirme olsa da, sonuç yarının tasarımı Üzerine çalıştığınızı asla unutmayın…